Hoe gaat het nu met Isabella Gardner?
18 maart 2025
De Qualcomm Diversity in AI Fellowship heeft als doel om ondervertegenwoordigde groepen meer betrokkenheid en kansen te bieden binnen kunstmatige intelligentie en machine learning. Gardner zet zich al lange tijd in voor inclusie in de techsector. Zo richtte ze Hack4Her op, de eerste hackathon speciaal voor vrouwelijke studenten aan de VU, en blijft ze het initiatief ondersteunen. Daarnaast organiseert ze educatieve activiteiten aan de UvA en bezocht ze eerder scholen om AI toegankelijk te maken voor kinderen met een migratieachtergrond.
Gardner heeft enige studievertraging opgelopen, maar met een goede reden: ze staat op het punt haar eerste wetenschappelijke paper te publiceren. ‘Ik werk momenteel aan een onderzoeksproject en in maart presenteer ik mijn werk als eerste auteur. Daar komt veel bij kijken: een video, een poster, een presentatie, en daarna nog een tweede presentatie.’
Het is een groot project dat mijn studie wat vertraagt, maar ik geniet er enorm van.
Haar onderzoek richt zich op het berekenen van grafieksimilariteitsscores voor And-Inverter Graphs (AIG's), die worden gebruikt bij circuitontwerp. ‘Ik werk eraan om deze grafieken te genereren voor elke grootte of complexiteit. Vorig jaar slaagde iemand erin dit te doen voor een beperkte set grafieken met vaste input- en outputgroottes, maar mijn doel is breder. Als het lukt, ben ik de eerste. Het is een groot project dat mijn studie wat vertraagt, maar ik geniet er enorm van.’
Ondanks haar beurs en baanbrekend onderzoek, erkent Gardner dat niet alles altijd even soepel verloopt. ‘Dit jaar besefte ik – en dat is deels waarom ik een extra jaar neem – dat ik lang dacht dat ik mijn master gewoon moest doorploeteren. Maar toen realiseerde ik me dat het eigenlijk een privilege is om kennis op te doen en aan een topuniversiteit te studeren. Veel mensen krijgen deze kans niet. Wanneer je echt waardeert wat je doet, boek je vooruitgang. Natuurlijk zijn er obstakels, zoals moeilijke vakken of genderongelijkheid, maar als je beseft dat je niet móét studeren, maar de kans krijgt om te leren, wordt alles net wat makkelijker.’
Gardner blijft hard werken en geniet van de afwisseling binnen academisch onderzoek. ‘Elke dag is anders.’ Haar grote ambitie? Professor worden!
‘Ten eerste, omdat de titel 'Professor, Doctor' gewoon heel gaaf klinkt! Maar ook omdat ik echt plezier haal uit onderzoek en lesgeven. Het zou ontzettend bevredigend zijn als mensen verwachten dat een professor een man is, en dan zien ze mij daar staan – haha!’
‘Goede vraag! We boeken enorme vooruitgang, maar we moeten altijd ethische keuzes blijven maken. Ik zie AI vooral als een hulpmiddel om saaie, repetitieve taken te automatiseren, zoals e-mails schrijven. Creatieve taken, zoals kunst, moeten menselijk blijven, maar routinetaken kunnen efficiënter. AI moet ons ondersteunen, niet vervangen.’
We zien AI steeds meer geïntegreerd worden in het onderwijs, waardoor meer mensen ermee in aanraking komen.
Daarnaast hoopt ze dat AI toegankelijker wordt. ‘We zien AI steeds meer geïntegreerd worden in het onderwijs, waardoor meer mensen ermee in aanraking komen. Sommige bedrijven stellen hun modellen zelfs gratis beschikbaar. Maar wat de toekomst precies brengt? Dat weet ik nog niet.’
Wilt u ook jong talent aan de UvA steunen? Neem dan contact op met Juliette Nieuwland van het Amsterdams Universiteitsfonds via j.m.m.nieuwland@uva.nl.