Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
De stichting Amsterdams Universiteitsfonds is een onafhankelijke rechtspersoon en heeft een onbezoldigd bestuur.

Het bestuur bestaat momenteel uit vier leden en is verantwoordelijk voor het beleid, de fondsenwerving, de subsidieverlening, het vermogensbeheer en de jaarlijkse verantwoording door middel van het jaarverslag. De subsidieverlening is deels gemandateerd aan daartoe ingestelde commissies. De taken en bevoegdheden van het bestuur liggen vast in de statuten.

Bureau

De activiteiten van het fonds worden verricht door het bureau, dat wordt geleid door de directeur, Melchior Bussink. De directeur is verantwoordelijk voor de voorbereiding en de uitvoering van het beleid van het bestuur en geeft leiding aan het Bureau. De directeur en de medewerkers van het Bureau zijn in dienst van de UvA. De beloning van de directeur blijft binnen de door het CBF (Centraal Bureau Fondsenwerving) gestelde normen.

Samenstelling bestuur

Adriaan Krans

Adriaan Krans (voorzitter)

Krans is in 1994 afgestudeerd in de Rechtsgeleerdheid aan de Universiteit van Amsterdam. Hij werkte eerst vijf jaar als advocaat in Amsterdam en New York, waarna hij via een business school tien jaar bij Boer & Croon heeft gewerkt in strategy consulting en interim management. Sinds 2012 werkt hij als zelfstandig professional als interim directeur en adviseur in de private en semi-publieke sector. Zijn leiderschapsrollen zet hij veelal in in de zorg, in het onderwijs / bij kennisintensieve organisaties en bij maatschappelijke trajecten die zich omschrijven als ‘public mediation’.

Nevenfuncties:

  • Voorzitter RvT bij Stichting Grote Zangers (2018 – heden)
Marieke Frijlink

Marieke Frijlink (penningmeester)

Frijlink behaalde haar vrij doctoraal Economie en vervolgens haar postdoctoraal Accountancy aan de Universiteit van Amsterdam in 1999. Zij begon haar carrière bij PricewaterhouseCoopers als audit manager en was jarenlang verbonden aan de UvA als docent en programmamanager. Daarnaast werkte zij als interim manager bij diverse organisaties in de gezondheidszorg en FMCG, waarbij ze projecten leidde op het gebied van ondere andere managementinformatie, begrotingsprocessen en interne controle. Frijlink werkt als controller bij UMC Utrecht.

Nevenfuncties:

  • Stichting WilgaerdenLeekerweideGroep, lid Raad van Toezicht, auditcommissie
  • Stichting Voorzieningenfonds Medewerkers WilgaerdenLeekerweideGroep, voorzitter bestuur
  • Palito B.V., commissaris

Roos Bernelot Moens

Roos Bernelot Moens studeerde Economie & Bedrijfskunde aan de Universiteit van Amsterdam, in combinatie met een minor Kunstgeschiedenis. In 2013 behaalde zij haar masterdiploma in Cultural Economics & Cultural Entrepreneurship aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, waar zij onderzoek deed naar de financiering van culturele instellingen. Bernelot Moens werkte tussen 2012 en 2014 in verschillende musea, in diverse rollen op het gebied van sponsoring en fondsenwerving. Naast haar baan als fondsenwerver werkte zij van 2016 tot 2018  als beleidsmedewerker ‘uit de praktijk’ mee aan het Programma Ondernemerschap Cultuur bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Sinds 2017 werkt Bernelot Moens bij Nationale Opera & Ballet waar zij sinds 2020 de rol vervult van Hoofd Fondsenwerving & Relatiebeheer en lid is van het managementteam van de organisatie.

Nevenfuncties:

  • Bestuurslid Stichting Amsterdam Ferry Festival
  • Advisory Board Orange Theatre Company
Chantal van der Horst

Chantal van der Horst

Chantal van der Horst is meer dan 30 jaar verbonden geweest aan het Amsterdam UMC als plastisch chirurg, waarvan bijna 20 jaar als hoogleraar en opleider. Vanaf juli 2019 is zij met emeritaat maar nog steeds actief in het begeleiden van onderzoek, met name op het terrein van aangeboren (vaat) afwijkingen.

Nevenfuncties:

  • Dokters van de wereld, bestuurslid
  • Stichting SKTN-Hevas, voorzitter

Subsidiecommissies Amsterdams Universiteitsfonds

Het Amsterdams Universiteitsfonds heeft vier subsidiecommissies. Deze commissies adviseren het bestuur over de bestedingen van de gelden.

  • De Commissie Academische Zaken adviseert het bestuur over wetenschappelijke subsidieaanvragen en bijzondere leerstoelen.
  • De Commissie Studentenactiviteiten adviseert het bestuur over subsidieaanvragen voor studentenactiviteiten.
  • De Commissie Reisbeurzen adviseert het bestuur over subsidieaanvragen voor reisbeurzen voor studenten en promovendi.
  • De Commissie Studiebeurzen adviseert over de beursaanvragen van individuele studenten die een studiebeurs aanvragen om hun opleiding aan de UvA te kunnen voltooien.