De klachtenprocedure is van toepassing op donateurs, potentiële donateurs en aanvragers van beurzen en subsidies. Klachten worden vertrouwelijk behandeld.
Er is sprake van een klacht indien er niet is voldaan aan de verwachtingen van een donateur, potentiële donateur of aanvrager én deze persoon daarvan melding maakt.
De klacht kan in persoon, telefonisch, per e-mail of per post worden ingediend bij het Amsterdams Universiteitsfonds.
Klachten die in persoon of telefonisch worden ingediend zullen zo veel mogelijk direct worden beantwoord. In deze gevallen wordt er een schriftelijke bevestiging (per post of e-mail) van het gesprek gestuurd. Indien er voorafgaand aan het antwoord een onderzoek moet plaatsvinden, wordt tijdens het gesprek afgesproken wanneer de klacht wordt afgehandeld.
Schriftelijke klachten worden binnen vijf werkdagen - telefonisch of schriftelijk - afgehandeld, maar bij voorkeur op de dag van ontvangst. Indien afhandeling meer tijd kost, wordt er eerst een bevestiging van ontvangst uitgestuurd naar de klagende partij. Tevens wordt een tijdsindicatie gegeven wanneer de klacht afgehandeld zal zijn.
Indien de klagende partij het niet eens is met de reactie van het Amsterdams Universiteitsfonds, kan hij/zij een klacht indienen bij het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF).
Van de ontvangen klachten wordt een rapportage gemaakt, zodat zichtbaar is over welke onderwerpen klachten zijn ontvangen. Deze rapportage maakt deel uit van de algemene managementrapportage over het Amsterdams Universiteitsfonds en wordt tijdens de kwartaalvergaderingen voorgelegd aan het bestuur. Op basis hiervan kan het bestuur het beleid aanpassen om klachten over hetzelfde onderwerp in de toekomst te voorkomen.